Главная Услуги Бланки Консультации Справочники

Общее

Семейная бухгалтерская фирма

ЧП "Запад-сервис плюс"

Директор

Константин Матусевич

063 247-01-18

067 825-34-53

vs100.buh@gmail.com

Звоните прямо сейчас

Я действительно решаю Ваши проблемы

 

Услуги

Бухгалтерские услуги

Запуск бухгалтерского и налогового учета (для только созданных бизнесов и стартапов)

Кадровый учет и расчет заработной платы

Аудиторские услуги

Консалтинговые услуги

Юридические услуги

Регистрация предприятий

 

Бланки отчетов

Бланки договоров

Консультации

Справочники

Умные приказы

Программное обеспечение

 

Правовая информация о сайте

Полезные ссылки

 

О группе компаний

Ассоциация

Бухгалтерская служба

Аудиторская служба

Адвокатское бюро

 

Контакты


Информация для души

Украина

Юмор

 

Вход для клиентов

Логин:
Пароль:

Учет в торговле Баланс 2010-02-11

Версия для печати

ОБЛІК У ТОРГІВЛІ

"Баланс"

№ 12, від 11 лютого 2010 р.

Тетяна Саєнко

головний бухгалтер

 

В обліку операцій оптової та роздрібної торгівлі багато спільного: надходження товару від постачальника, формування первісної вартості товару. Проте первинний облік та облік подальших операцій (формування продажної ціни товарів, розподіл транспортно-заготівельних витрат, реалізація) мають відмінності та особливості. Про особливості первинного, аналітичного та синтетичного обліку операцій в оптовій і роздрібній торгівлі ця стаття.

 

Облік в оптовій торгівлі

Оптова торгівля — це вид економічної діяльності у сфері обороту товарів. Суть оптової торгівлі полягає в купівлі-продажу товарів за договорами поставки партіями для подальшого продажу кінцевому споживачеві через роздрібну торгівлю або для виробничого споживання й надання послуг (ДСТУ 4303:2004).

У договорі поставки вказуються необхідні відомості: найменування товару, що належить поставити, його кількість, ціна, строки поставки, порядок розрахунків, базисні умови поставки (пакування, маркування, навантаження на транспортні засоби, пункт доставки, страхування вантажу тощо), відповідальність за невиконання умов договору і т. ін., а також додаткові умови, включені до договору за згодою сторін.

При разових поставках і коли не вимагається узгодження специфікацій за асортиментом товарів, сторони можуть оформляти замовлення, не укладаючи договір поставки.

На торговельному підприємстві має бути налагоджено оперативний контроль за виконанням договорів (цим займається комерційна служба). Кожний договір реєструється в журналі, на договір відкривається картка, у якій згідно з документами постачальника відображається хід виконання договору. За даними оперативного обліку складаються відомості про хід виконання договорів поставки, на їх підставі можуть прийматися управлінські рішення.

 

1. Надходження товарів на оптове підприємство

Документальне оформлення. Підприємства оптової торгівлі отримують товари від підприємств-виробників та інших постачальників. Документальне оформлення надходження товарів залежить від місця їх приймання та способу доставки:

• якщо товар доставлено автотранспортом постачальника або сторонньої організації до складу оптового підприємства — приймання здійснюється за товарно-транспортною накладною (ТТН);

• якщо товар відвантажується на залізничній станції — приймання відбувається згідно із залізничною накладною та вантажною квитанцією. При цьому обов'язково перевіряються цілість вагона (контейнера), наявність пломб та якість відбитків на них;

• якщо представник покупця отримує товар на складі постачальника або на станції призначення — відпуск товару оформляється видатковою накладною. Якщо товар постачальника знаходиться в непошкодженій тарі, то приймання здійснюється за кількістю місць і масою брутто або маркуванням на тарі (про це робиться відмітка в супровідному документі). Але якщо тара відсутня (або пошкоджена, або на ній відсутнє маркування) — товари приймаються за кількістю одиниць, масою нетто та якістю. Як правило, оформляється 4 примірники видаткових накладних: два залишаються в постачальника (один — для бухгалтерії, другий — для матеріально відповідальної особи, яка відпустила товар покупцеві) і два передаються представнику покупця (один — для бухгалтерії, другий — для матеріально відповідальної особи, яка прийняла товар).

Видаткову накладну постачальник може оформити і у двох перших випадках.

На складі оптового підприємства приймання товару здійснює матеріально відповідальна особа (завскладу, комірник) на підставі товаросупровідних документів. Товари, що надійшли в тарі, приймаються з розпакуванням за кількістю та якістю. Якщо товар не розпаковується, приймання здійснюється без перевірки, про що матеріально відповідальна особа робить відмітку в товаросупровідних документах. Якщо кількість та якість товарів відповідають указаним у товаросупровідних документах, то на документі ставиться підпис матеріально відповідальної особи і штамп про приймання товарів. Оприбуткування товарів може оформлятися і прибутковим ордером (п. 3.6 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.07 р. № 2, далі — Методрекомендації № 2, див. "БАЛАНС", 2010, № 2 - 3).

Якщо при прийманні товарів виявлено розбіжності (за кількістю, асортиментом, якістю), комісією складається акт про приймання товарів. До складу комісії входять матеріально відповідальна особа підприємства і представник постачальника або незацікавленої організації.

При отриманні товарів від постачальника – платника ПДВ покупцеві має бути видано податкову накладну.

 

2. Визначення первісної вартості товару

Первісною вартістю придбаних за плату товарів є їх собівартість, яка складається з таких фактичних витрат (п. 9 П(С)БО 9, п. 2.2 Методрекомендацій № 2):

• суми, сплаченої постачальнику (тобто ціна за вирахуванням знижок, що надаються постачальником у момент продажу), за вирахуванням непрямих податків (крім випадків, коли вони не відшкодовуються підприємству);

• суми ввізного мита;

• суми непрямих податків, сплачених у зв'язку із придбанням товарів, які не відшкодовуються підприємству;

• транспортно-заготівельних витрат (далі — ТЗВ — затрати на заготівлю товарів, оплата тарифів (фрахту) за навантажувально-розвантажувальні роботи та транспортування товарів усіма видами транспорту до місця їх використання, включаючи витрати на страхування ризиків транспортування).

Можливі два способи обліку ТЗВ: 1) ТЗВ обліковуються на субрахунку 281 разом з усіма витратами на придбання товарів; 2) ТЗВ обліковуються окремо на субрахунку 289 (див. далі);

• інших витрат, безпосередньо пов'язаних із придбанням запасів і доведенням їх до придатного для використання стану (прямі матеріальні затрати, прямі затрати на оплату праці. Інші прямі затрати на доопрацювання й підвищення технічних характеристик товарів).

Товари, що надійшли від постачальника, які не відповідають критеріям визнання активом через невідповідність стандартам, умовам договору, технічним умовам, відображаються на позабалансовому рахунку 023 "Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні" за справедливою вартістю або за ціною, указаною в документах постачальника, до моменту погодження ціни з постачальником (п. 2.6 Методрекомендацій № 2).

Первісна вартість одиниці товарів визначається таким чином: суму фактичних витрат, пов'язаних із придбанням однорідних товарів, що надійшли однією партією, треба поділити на їх загальну кількість (п. 2.4 Методрекомендацій № 2).

На субрахунку 281 відображається тільки вартість товарів, що фактично надійшли. А недостача (або псування, бій), установлена при прийманні, оформляється відповідним актом і відображається залежно від причин її виникнення:

• у межах норм природних втрат;

• понад норми природних втрат із вини транспортної організації або постачальника;

• понад норми природних втрат з вини матеріально відповідальної особи, яка супроводжувала вантаж при перевезенні.

 

Приклад 1

На склад оптового підприємства надійшло:

• 200 банок майонезу за ціною 12 грн., у т. ч. ПДВ — 2 грн., на суму 2 400 грн., у т. ч. ПДВ — 400 грн.,

• 1 000 банок джему за ціною 18 грн., у т. ч. ПДВ — 3 грн., на суму 18 000 грн., у т. ч. ПДВ — 3000 грн.

Загальна вартість товарів, що надійшли, згідно з накладною — 20 400 грн., у т. ч. ПДВ — 3 400 грн. Вартість послуг перевізника: витрати на транспортування — 1 200 грн., у т. ч. ПДВ — 200 грн., на навантаження й розвантаження товару — 600 грн., у т. ч. ПДВ — 100 грн. Витрати на доведення товару до стану, придатного для використання (надані неплатником ПДВ), — 500 грн. При отриманні товару було виявлено бій п'яти банок джему. Складено акт про приймання товарів, підписаний матеріально відповідальною особою підприємства і представником перевізника. Установлено, що бій стався з вини перевізника.

Розрахуємо, яка частина бою знаходиться в межах норм природних втрат:

(200 + 1 000) х 0,05 % = 0,6 або 1 банка (п. 5, 6 додатка 15 до Норм, затверджених наказом Мінторгу СРСР від 02.04.87 р. № 88).

Наднормативний бій: 5 - 1 = 4 банки джему.

Визначимо первісну вартість одиниці товару.

 

Спосіб 1. ТЗВ (і всі витрати) обліковуються на субрахунку 281 разом із договірною вартістю товарів.

Розрахунок показано в табл. 1.

Таблиця 1.

(грн.)

№ п/п

Найменування товару

Кіль-кість, одиниці шт.

Договір на ціна товару без ПДВ

Договірна ціна партії товару (без ПДВ): гр. 3 х гр. 4

ТЗВ та інші витрати

% ТЗВ та інших витрат від договірної вартості: гр. 6 : (ряд. 1 гр. 5 + ряд. 2 гр. 5) х 100

Сума ТЗВ та інших витрат на кожний вид товару: гр. 7 х гр. 5

Первісна вартість товару

1

2

3

4

5

б

7

8

9

1

Майонез

200

10,00

2 000,00

2 000,00*

11,76

235,20

2 235,20

2

Джем, у т. ч.:

1 000

15,00

15 000,00

1 764,80**

16 764,80

2.1

Бій у межах норм

1

15,00

15,00

1,76

16,76

2.2

Наднормативний бій

4

15,00

60,00

7,06

67,06

3

Оприбутковано джему за фактичними показниками

995

х

х

1757,74***

16697,74****

Разом

1 992,94

18 932,94

*3агальна сума витрат на доставку, навантаження, розвантаження і передпродажну підготовку товару: 1 000,00 + 500,00 + 500,00 = 2 000,00 (грн.).

**2 000,00 - 235,20 = 1 764,80 (грн.).

***1 764,80 - 7,06 = 1 757,74 (грн.). Вартість ТЗВ на бій у межах норм відноситься на первісну вартість товару (п. 2.3, 5.7 Методрекомендацій № 2).

****16 764,80 - 67,06 = 16 697,74 (грн.). Вартість бою в межах норм відноситься на збільшення первісної вартості товару.

Первісна вартість одиниці оприбуткованих товарів:

• майонез (1 банка):

2 235,20 : 200 = 11,18 (грн.);

• джем (1 банка):

16 697,74 : 995 = 16,78 (грн.).

 

Спосіб 2. ТЗВ обліковуються на окремому субрахунку 289, а всі інші витрати — на субрахунку 281.

Крок 1. Визначимо витрати, що включаються до собівартості товару (крім договірної вартості та ТЗВ). Вони становлять 500 грн.

Крок 2. Поділимо суму витрат на договірну вартість усіх товарів: 500,00 : 16 940,00 = 0,03 (грн.).

Крок 3. Визначимо первісну вартість фактично оприбуткованих товарів.

Майонез:

• ціна одиниці товару:

10,00 + 0,03 х 10 = 10,30 (грн.);

• ціна партії товару:

10,30 х 200 = 2 060,00 (грн.).

Джем:

• ціна товарів:

(15 000 - 60) + (500 - 60) = 15 380 (грн.);

• ціна одиниці товару:

15 380,00 : 995 = 15,45 (грн.).

Облік операцій із отримання товарів покажемо в табл. 2.

Таблиця 2.

 

 

 

 

№ п/п

Зміст операції

Підтвердний документ

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

7

8

Варіант 1. Перша подія — отримання товару

1

Оприбутковано товари на склад

[17 000,00 - 60,00 = 16 940,00]

Накладна, ТТН, довіреність

281

631

16 940,00

П. 5.9

16 940,00

2

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641

631

3 388,00

-

-

3

Перераховано оплату постачальнику за товар

Виписка

банку

631

311

20 400,00

-

-

Варіант 2. Перша подія — оплата товару

1

Перераховано постачальнику передоплату за товар

Виписка банку

631

311

20 400,00

-

17 000,00

2

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641

644

3 400,00

-

-

3

Оприбутковано на склад фактично отримані товари

Акт приймання товарів

281

631

16 940,00

П. 5.9

-60,00

4

Закрито розрахунки з ПДВ

-

644

631

3 400,00

-

-

5

Відкориговано податковий кредит

Бухгал-терська довідка

641

631

-12,00

-

-

Облік подальших операцій (для обох варіантів)

1

Списано на витрати вартість наднормативного бою

[60,00 + 12,00 (ПДВ) = 72,00]

Акт приймання товару

947

631

72,00

-

-

2

Відображено вартість ТЗВ (без вартості, що припадає на наднормативний бій)

- для способу 1 обліку ТЗВ на субрахунку 281

[1 500,00 - 7,06 = 1 492,94]

Акт перевізника про надані послуги

281

685

1 492,94

П. 5,9

1 492,94

- для способу 2 обліку ТЗВ на субрахунку 289

289

685

1 492,94

1 492,94

3

Відображено податковий кредит із ТЗВ

Податкова накладна

641

685

298,59

-

-

4

Списано на витрати вартість ТЗВ, що припадає на наднормативний бій

[7,06 + 1,41 (ПДВ) = 8,47]

Акт приймання-передачі товару

947

685

8,47

-

-

5

Віднесено на позабалансовий рахунок суму збитку за товаром та ТЗВ, що належить до відшкодування перевізником [72,00 + 8,47 = 80,47]

Бухгал-терська довідка

072

-

80,47

-

-

6

Виставлено претензію перевізнику

Претензія

374

719

80,47

-

-

7

Списано із позабалансового рахунка суму відшкодованого перевізником збитку

Претензія

-

072

80,47

-

-

8

Проведено зарахування заборгованостей

Бухгал-терська довідка

685

374

80,47

-

-

9

Сплачено перевізнику вартість послуг (за вирахуванням суми претензії)

[1 800,00 - 80,47 = 1 719,53]

Виписка банку

685

311

1 719,53

10

Відображено вартість послуг з доведення товарів до стану, придатного до продажу

Акт наданих послуг виконавця

281

685

500,00

П. 5.9

500,00

11

Перераховано оплату виконавцеві за послуги з доведення товарів до стану, придатного до продажу

Виписка банку

685

311

500,00

"

"

Невідфактурована поставка. Якщо товари надійшли від постачальника без супровідних документів, то приймання здійснюється спеціальною комісією (призначається керівником підприємства) за даними маркування та внутрішніх пакувальних ярликів, а якщо їх немає — то за фактичною наявністю товарів. При цьому складається акт про приймання товарів у 3 примірниках: один відправляється постачальнику з проханням надати документи за отриманий товар, другий разом із товарним звітом передається до бухгалтерії, третій — матеріально відповідальній особі.

У випадку якщо на момент оприбуткування товарів неможливо достовірно визначити їх первісну вартість, такі товари можуть оцінюватися і відображатися за справедливою вартістю з подальшим коригуванням до первісної вартості (п. 2.8 Методрекомендацій № 2). Облік цих операцій покажемо в табл. 3.

Таблиця 3.

(грн.)

 

 

 

 

№ п/п

Зміст операції

Підтвердний документ

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

б

7

8

1

Оприбутковано товари на склад

Акт про приймання товарів

281

631

10 000

-

-

2

Після отримання документів від постачальника:

- попереднє проведення відображається зі знаком "-"

Накладна

281

631

-10 000

-

-

- прибуткується товар за ціною, указаною в документах постачальника

281

631

11 000

П. 5.9

11 000

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641

631

2 200

-

-

 

3. Формування продажної ціни товарів

В Україні застосовуються такі види цін: державні фіксовані, регульовані, вільні. На оптових підприємствах ціни формуються з таким розрахунком, щоб покрити затрати й отримати прибуток. На схемі подамо формування вільних цін на товари, що надходять від виробника до покупця – оптового торговця.

Таблиця 4.

 

Підприємство-виробник

Підприємство, що здійснює оптову торгівлю

Витрати на виробництво та збут (повна собівартість)

Прибуток

Податки та збори (акциз, ПДВ)

Витрати на придбання

Адміністративні витрати і витрати на збут

Прибуток

Податки та збори (акциз, ПДВ)

Відпускна ціна

Оптова ціна торговельного підприємства

Розглянемо формування продажної ціни за методом повних витрат, який часто застосовується на підприємствах оптової торгівлі (докладніше про інші методи див. — "БАЛАНС", 2010, № 9, с. 32). Наведемо формулу визначення ціни продажу методом повних витрат:

Продажна ціна = Планова собівартість товарів + Планований прибуток + ПДВ.

Планова собівартість товару:

Ст = Впер + (Впер х Витр / 100) = Впер х (1 + Витр / 100).

де Впер — первісна вартість товару;

Витр — відсоток витрат. Розглянемо його докладніше. Витрати, здійснені при реалізації товарів, складаються з адміністративних витрат і витрат на збут. Оскільки вони не можуть бути віднесені до кожного виду товарів, що реалізовуються, а тільки до їх загальної суми, застосовується показник "відсоток витрат". Він визначається або виходячи з даних попередніх періодів (квартал, місяць), або на основі планованих витрат. Відсоток витрат розраховується за формулою

Витр = (Ва + Вз) : Втпр х 100.

де Ва — адміністративні витрати;

Вз — витрати на збут;

Втпр — вартість придбаних у попередньому періоді товарів.

 

Приклад 1 (продовження)

У січні (минулому місяці) підприємство придбало товари, первісна вартість яких з урахуванням усіх витрат на придбання становила 20 000 грн., адміністративні витрати — 2 000 грн., витрати на збут — 3 000 грн.

Визначимо показник Витр для лютого за умови, що сума витрат підприємства залишиться такою самою:

Витр = (2 000 + 3 000) : 20 000 х 100 = 25 %.

Для товарів із прикладу 1 планова собівартість:

• майонезу:

2 235,20 х (1 + 25 : 100) = 2 794,00 (грн.);

• джему:

16 697,74 х (1 + 25 : 100) = 20 872,18 (грн.).

Загальна планова собівартість:

Ст = 2 794,00 + 20 872,18 = 23 666,18 (грн.).

Планований прибуток визначається виходячи із прийнятого на підприємстві відсотка рентабельності, який може бути загальним за підприємством, а може бути встановлений окремо для кожного виду товарів. Планований прибуток визначається за формулою

Пп = Ст х Р : 100,

де Р — рентабельність.

Приймемо, що на підприємстві встановлено рентабельність 15 % від планової собівартості. Для нашого прикладу

Пп = 23 666,18 х 15 % = 3 549,93 (грн.),

у тому числі:

• майонезу: 2 794,00 х 15 % = 419,10 (грн.);

• джему: 20 872,18 х 15 % = 3 130,83 (грн.).

Продажна вартість товарів:

• майонезу:

- загальна: 2 794,00 + 419,10 + ((2 794,00 + 419,10) х 20 %) = 3 855,72 (грн.);

- одиниці товару: 3 855,72 : 200 = 19,27 (грн.);

• джему:

- загальна: 20 872,18 + 3 130,83 + ((20 872,18 + 3 130,83) х 20 %) = 28 803,61 (грн.);

- одиниці товару: 28 803,61 : 995 = 28,95 (грн.).

При формуванні продажної ціни товарів слід ураховувати:

• граничну продажну ціну — продаж цього товару за цінами, нижчими від неї, стає нерентабельним;

• фактичну продажну ціну — ціну товарів, що встановлюється підприємством з урахуванням знижок або націнок. Система знижок стимулює збут товарів. Підприємство може надавати різноманітні знижки, що має бути оформлено наказом про комерційну політику (див. "БАЛАНС", 2009, № 30, с. 18).

Після формування продажних цін на товари в оптовій торгівлі бухгалтерські проведення не робляться. Продажні ціни фіксуються у прайс-листах та інших документах.

 

4. Облік товарних запасів

В оптовій торгівлі облік товарів ведеться за первісною вартістю. На складах оптових підприємств зосереджуються значні товарні запаси, облік яких може бути організовано за такими методами: партіонним, сортовим, оперативно-бухгалтерським.

Партіонний метод. Дозволяє контролювати строки реалізації кожної партії товару, допомагає виявляти залежані та неходові товари і сприяє зменшенню товарних втрат, оскільки недостачі виявляються негайно. Кожну партію товару, що надійшла за одним документом, обліковують окремо. Для цього виписується товарний ярлик, який розміщують при товарах, а на кожне тарне місце наносять фарбою номер партії, який потім указують у рахунках-фактурах, ТТН, видаткових накладних. У товарному ярлику записують номер видаткового документа і кількість відпущених товарів. Партіонний облік ведуть у картках (книгах) на підставі прибуткових і видаткових документів з виведенням залишку після кожного запису. Після реалізації товарної партії в товарному ярлику і на картці підраховують підсумки і разом зі звітом матеріально відповідальної особи передають їх до бухгалтерії, де ведеться аналітичний облік товарів за партіями і місцями зберігання. У кінці місяця за даними карток складають оборотну відомість.

Оперативно-бухгалтерський (сальдовий) метод. Порівняно з партіонним обліком значно спрощено аналітичний облік товарів. Облік товарів на складах ведуть у картках складського обліку. Матеріально відповідальні особи роблять записи в натуральних вимірниках на підставі прибуткових і видаткових документів. Бухгалтер у встановлений день (не рідше одного разу на тиждень) у присутності матеріально відповідальної особи перевіряє зроблені записи і залишки в картках складського обліку, а потім за реєстром приймає прибуткові та видаткові документи. Факт приймання та перевірки бухгалтер засвідчує своїм підписом із зазначенням дати, після чого картки складського обліку набувають функції не тільки оперативного, але й бухгалтерського обліку. Аналітичний облік товарів у бухгалтерії ведеться тільки у вартісному вираженні за укрупненими групами товарів і матеріально відповідальними особами.

Сортовий метод. Застосовується на базах, складах і у дрібнооптових магазинах із невеликою кількістю товарних запасів. Товари зберігаються та обліковуються за сортами. На кожний сорт і найменування товару (номенклатурний номер) відкривають картку, у якій роблять записи в натуральних вимірниках за кожним прибутковим і видатковим документом. Після кожного запису виводять залишок товару, що необхідно для контролю дотримання нормативу запасів.

У складській картотеці картки розміщують за товарними групами, а в середині груп — за сортами. У встановлені строки матеріально відповідальні особи складають товарний звіт (див. "БАЛАНС", 2009, № 41, с. 26). У бухгалтерії на його підставі роблять записи в картках аналітичного обліку. У кінці місяця за даними карток складають оборотні відомості за аналітичними рахунками (за складами та матеріально відповідальними особами).

 

5. Облік реалізації товарів

Методи оцінки вибуття товарів. На підприємствах оптової торгівлі можуть застосовуватися такі методи оцінки вибуття товарів: ідентифікованої собівартості, середньозваженої собівартості, ФІФО. Розглянемо докладніше два останні методи на прикладі 2.

 

Приклад 2

Вихідні дані про рух товару А наведено в табл. 5.

Таблиця 5.

Показники

Кількість одиниць товару, шт.

Ціна за одиницю, грн.

Вартість, грн.

1

2

3

4

Залишок на 01.01.10 р.

1 000

25

25 000

Надійшло:

08.01.10 р.

500

26

13 000

15.01.10 р.

700

28

19 600

Реалізовано 20.01.10 р.

1 800

-

-

Залишок на 31.01.10 р.

400

-

-

Розрахуємо вартість товару методом середньозваженої собівартості в табл. 6.

Таблиця 6.

Показники

Кількість одиниць товару, шт.

Ціна за одиницю, грн.

Вартість, грн.

1

2

3

4

Усього товару для продажу

2 200*

26,18**

57 596,00

Усього реалізовано

1 800

26,18**

47 124,00

Залишок на 31.01.10 р.

400

26,18**

10 472,00

* 1 000 + 500 + 700 = 2 200 (шт.).

** Середньозважена собівартість одиниці товару:

(25 000 + 13 000 + 19 600) : (1 000 + 500 + 700) = 26,18 (грн.).

Тепер у табл. 7 розрахуємо вартість товару методом ФІФО (дані про залишки на 01.01.10 р. і надходження товару — із табл. 5).

Таблиця 7.

Показники

Кількість одиниць товару, шт.

Собівартість одиниці, грн.

Вартість, грн.

1

2

3

4

Реалізовано:

20.01.10 р.

300

25

7 500

22.01.10 р.

700

25

17 500

22.01.10 р.

100

26

2 600

23.01.10 р.

400

26

10 400

24.01.10 р.

300

28

8 400

Залишок на 01.02.10 р.

400

28

11 200

Як бачимо, при застосуванні методу ФІФО вартість товарних залишків на кінець місяця вища, ніж при методі середньозваженої собівартості.

Реалізація товарів. Дохід від реалізації товарів відображається на субрахунку 702. При цьому треба списати з балансу собівартість реалізованих товарів і суму ТЗВ на реалізовані товари.

Розрахунок ТЗВ на реалізовані товари. Якщо облік ТЗВ ведеться на субрахунку 281 (приклад 1, спосіб 1), то сума ТЗВ, що припадає на реалізовані товари, списується на витрати (субрахунок 902) у складі собівартості реалізованого товару за Кт субрахунка 281. Якщо ж облік ТЗВ ведеться на субрахунку 289 (приклад 1, спосіб 2), то в кінці місяця необхідно розподілити суму ТЗВ на реалізований товар і на залишок товару. Сума ТЗВ, яка відноситься до реалізованих товарів, розраховується як добуток середнього відсотка ТЗВ і вартості вибулих товарів. Середній відсоток ТЗВ визначається як відношення двох сумарних величин: залишок ТЗВ на початок місяця (сальдо Дт 289) плюс сума ТЗВ, що надійшли, за місяць (Дт 289) і залишок вартості товарів на початок місяця (сальдо Дт 281) плюс вартість товарів, що надійшли, за місяць (Дт 281). Приклад розподілу ТЗВ для підприємств, що обліковують запаси за первісною вартістю, наведено в додатку до П(С)БО 9.

 

Приклад 1 (продовження)

У лютому підприємством оптової торгівлі реалізовано:

• 150 банок майонезу (продажна ціна одиниці 19,27 грн., у т. ч. ПДВ — 3,21 грн.) на суму 2890,50 грн., у т. ч. ПДВ — 481,75 грн.;

• 500 банок джему (продажна ціна одиниці 28,95 грн., у т. ч. ПДВ — 4,83 грн.) на суму 14 475 грн., у т. ч. ПДВ — 2 412,50 грн.

Покажемо розподіл ТЗВ в табл. 8.

Таблиця 8.

(грн.)

Зміст

Вартість товарів, субрахунок 281

ТЗВ, субрахунок 289

1

2

3

Залишок на 01.02.10 р. (умовно)

5 000,00

600,00

Надійшло за місяць

17 440,00*

1 992,94

Реалізовано за лютий

9 270,00**

1 071,15****

Залишок на кінець місяця

13 170,00***

1 521,79

*2 060 + 15 380 = 17 440 (грн.).

**Собівартість реалізованих товарів:

1) майонезу: 150 х 10,30 = 1 545,00 (грн.);

2) джему: 500 х 15,45 = 7 725,00 (грн.);

3) усього: 1545 + 7 725 = 9 270 (грн.).

***5 000 + 17 440 - 9 270 = 13 170 (грн.).

****ТЗВ на товари, що вибули: (600,00 + 1 992,94) : (5 000,00 + 17 440,00) х 9 270,00 = 1 071,15 (грн.).

Облік операцій із реалізації товарів оптовим підприємством покажемо в табл. 9.

Таблиця 9.

(грн.)

№ п/п

Зміст операції

Підтвердний документ

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Відвантажено товари покупцеві:

[2 890,50 + 14 475,00 = 17 365,50]

Накладна на відпуск товарів, довіреність покупця

361

702

17 365,50

14 471,25

2

Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ

Податкова накладна

702

641

2 894,25

Для способу 1 (облік ТЗВ на субрахунку 281)

3

Списано на витрати собівартість реалізованого товару

[11,18 х 150) + (16,78 х 500) =

= 10 067,00]

Бухгалтерська довідка

902

281

10 067,00

П. 5.9

4

Списано на фінансовий результат:

- доходи від реалізації

702

791

14 471,25

- собівартість реалізованого товару

791

902

10 067,00

Для способу 2 (облік ТЗВ на субрахунку 289)

3

Списано на витрати (із табл. 8):

- собівартість реалізованого товару

Бухгалтерська довідка

902

281

9 270,00

П. 5.9

- суму ТЗВ на реалізовані товари

902

289

1 071,15

4

Списано на фінансовий результат: - доходи від реалізації

702

791

14 471,25

- витрати

(9 270,00 + 1 071,50 = 10 341,50)

791

902

10 341,50

 

Облік у роздрібній торгівлі

Роздрібна торгівля — це вид економічної діяльності у сфері товарообігу, її суть — купівля та продаж товарів кінцевому споживачеві та надання йому торговельних послуг (ДСТУ 4303:2004).

 

1. Особливості надходження товарів і товарного обліку

Товари приймає матеріально відповідальна особа (завскладу, комірник) за місцем зберігання товарів. Ваговий товар приймають за вагою нетто, тобто за вирахуванням ваги тари. Якщо товар неможливо переважити без тари, його вагу визначають після виймання з тари, віднімаючи вагу тари від ваги брутто. Виявлені при прийманні товарів розбіжності фіксують в актах (див. розділ "Облік в оптовій торгівлі" цієї консультації).

Облік товарів ведуть матеріально відповідальні особи за місцями зберігання у грошовому (і якщо потрібно — у натуральному) вираженні. У бухгалтерії на кожну матеріально відповідальну особу відкривається особовий рахунок, у якому на підставі прибуткових і видаткових документів роблять записи про надходження, витрату та залишки товарів на звітну дату. Матеріально відповідальні особи в установлені строки здають до бухгалтерії товарні звіти разом із прибутковими та видатковими документами. Після перевірки бухгалтером вони будуть підставою для записів у регістрах бухгалтерського обліку.

Товари, що надійшли, прибуткують на субрахунок 281. Як правило, роздрібні підприємства ведуть облік товарів за цінами продажу (п. 22 П(С)БО 9). Зараз на підприємствах роздрібної торгівлі у зв'язку із застосуванням сучасних програмних засобів товари можуть обліковуватися і за первісною вартістю. Облік надходження товарів і формування їх первісної вартості наведено в табл. 2.

 

2. Формування продажної ціни товарів

Продажна ціна визначається шляхом додавання до первісної вартості товарів (як її визначити — див. розділ "Облік в оптовій торгівлі) суми торговельної націнки. Підприємства роздрібної торгівлі самостійно (на підставі наказу керівника підприємства) установлюють продажні ціни на товари (за винятком випадків, коли їх розмір регулюється державою). Наведемо в табл. 10 схему формування продажної ціни для роздрібного підприємства.

Таблиця 10.

Підприємство-виробник / Підприємство оптової торгівлі

Підприємство роздрібної торгівлі

Відпускна ціна виробника / Оптова ціна торговельного підприємства (табл. 4)

Витрати на придбання

Адміністративні витрати, витрати на збут

Прибуток

ПДВ

Роздрібна ціна торговельного підприємства

(може формуватися стосовно і ціни виробника, і ціни оптового підприємства — залежно від постачальника)

Формула продажної ціни товару має вигляд:

Цп = (Цпр + Цпр х Тнац) х 1,2,

де Цп — продажна ціна товару,

Цпр — первісна вартість товару,

Тнац — торговельна націнка, %,

1,2 — коефіцієнт, що враховує суму податкових зобов'язань із ПДВ.

Торговельна націнка включає планові витрати і планований прибуток (як їх визначити — див. розділ "Облік в оптовій торгівлі"). Вона може встановлюватися окремо для кожної групи товарів, а може бути загальною по підприємству. Фактично сума торговельної націнки визначається за формулою :

Тнац = Продажна вартість - Собівартість товару.

 

Приклад 3

На підприємстві наказом керівника встановлено розмір торговельної націнки 30% від первісної вартості товарів.

Визначимо в табл. 11 суму торговельної націнки і продажну вартість товарів прикладу 1.

 

Спосіб 1. ТЗВ обліковуються на субрахунку 281. Первісна вартість (дані з табл. 1) оприбуткованих товарів:

• майонез:

одиниці — 11,18 грн., партії — 2 235,20 грн.;

• джем:

одиниці — 16,78 грн., партії — 16 697,74 грн.

 

Спосіб 2. ТЗВ обліковуються на субрахунку 289 Первісна вартість оприбуткованих товарів (див розділ "Облік в оптовій торгівлі"):

майонез:

одиниці — 10,30 грн., партії — 2 060,00 грн.;

джем:

одиниці — 15,45 грн., партії — 15 380,00 грн.

Таблиця 11.

(грн.)

№ п/п

Найменування товару

Кількість, шт.

Для одиниці товару (штуки)

Для партії товару

Первісна вартість одиниці товару

Торговельна націнка без ПДВ* на одиницю товару (гр. 4 х 30 %)

Продажна вартість одиниці товару [(гр. 4 + гр. 5) х 1,2]

Первісна вартість партії товару

Продажна вартість партії товару (гр. 6 х гр. 3)

Торговельна націнка на партію товару (гр. 8 - гр. 7)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Спосіб 1 (ТЗВ на субрахунку 281)

1

Майонез

200

11,18

3,35*

17,44

2 235,20

3 488,00

1 252,80

2

Джем

995

16,78

5,03*

26,17

16 697,74

26 039,15

9 341,41

Разом

18 932,94

29 527,15

10 594,21

*Фактична торговельна націнка (Кт 285) на одиницю товару включає суму ПДВ із продажної вартості одиниці товару:

1) майонез: 17,44 - 11,18 = 6,26 (грн.);

2) джем: 26,17 - 16,78 = 9,39 (грн.).

Спосіб 2 (ТЗВ на субрахунку 289)

1

Майонез

200

10,30

3,09

16,07

2 060,00

3 214,00

1 154,00

2

Джем

995

15,45

4,64

24,11

15 380,00

23 989,45

8 609,45

Разом

17 440,00

27 203,45

9 763,45

Як бачимо, при другому способі формування торговельної націнки її сума і продажна вартість товару вийшла нижчою, ніж при першому. Нівелювати цю різницю можна двома шляхами: при застосуванні способу 2 додати до бази нарахування торговельної націнки (субрахунок 281) суму ТЗВ (субрахунок 298) або збільшити % торговельної націнки. Облік формування продажної вартості покажемо в табл. 12.

Таблиця 12.

(грн.)

 

№ п/п

Зміст операції

Підтвердний документ

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

7

8

Для способу 1

1

Передано товари на реалізацію до супермаркету

Накладна на внутрішнє переміщення

282

281

18 932,94

-

-

2

Відображено суму торговельної націнки

Бухгалтерська довідка

282

285

10 594,21

-

-

Для способу 2

1

Передано товари на реалізацію до супермаркету

Накладна на внутрішнє переміщення

282

281

17 440,00

-

-

2

Відображено суму торговельної націнки

Бухгалтерська довідка

282

285

9 763,45

-

-

 

3. Облік реалізації товарів

При обліку реалізації товарів роздрібне підприємство може застосовувати будь-який із методів оцінки вибуття товарів (п. 16 П(С)БО 9): ідентифікованої собівартості, середньозваженої собівартості, ФІФО, ціни продажу. Зупинимося на останньому методі докладніше. Його застосовують у тих випадках, коли застосування інших методів не виправдане (п. 22 П(С)БО 9).

Середній відсоток торговельної націнки %тн визначається за формулою

%тн = (С-до Кт 285 на початок місяця + Оборот за Кт 285 за місяць) : (С-до Дт 282 на початок місяця + Оборот за Дт 282 за місяць).

Торговельна націнка на реалізовані товари Тнр визначається за формулою

Тнр = Продажна вартість реалізованих товарів (оборот за Кт 702 за місяць) х %тн.

Собівартість реалізованих товарів Срт визначається за формулою

Срт = Продажна вартість реалізованих товарів (оборот за Кт 702 за місяць) - Тнр.

Крім того, якщо ТЗВ обліковуються на субрахунку 289, необхідно списати на витрати суму ТЗВ на реалізовані товари ТЗВрт.

ТЗВрт = %тзв х Продажна вартість реалізованих товарів (оборот за Кт 702 за місяць).

%тзв = (С-до Дт 289 на початок місяця + оборот за Дт 289 за місяць) : (С-до Дт 282 на початок місяця + оборот за Дт 282 за місяць).

Приклад розрахунку ТЗВ для роздрібних підприємств, що застосовують при вибутті товарів метод ціни продажу, наведено в додатку до П(С)БО 9.

Завважимо, що списується сума ТЗВ не тільки при реалізації товарів, але й при іншому їх вибутті, у кореспонденції з відповідним субрахунком.

 

Приклад 3 (продовження)

У лютому супермаркет реалізував:

• 150 банок майонезу (продажна ціна одиниці 16,07 грн., у т. ч. ПДВ — 2,68 гри.) на суму 2410,50 грн., у т. ч. ПДВ — 401,75 грн.;

• 500 банок джему (продажна вартість одиниці — 24,11 грн., у т. ч. ПДВ — 4,02 грн.) на суму 12 055,00 грн., у т. ч. ПДВ — 2 009,17 грн., усього реалізовано товару на суму 14 465,50 грн., у т. ч. ПДВ — 2 410,92 грн.

Визначимо суму ТЗВ і торговельної націнки на реалізовані товари в табл. 13. Використовуємо дані з табл. 11, спосіб 2.

Таблиця 13.

(грн.)

Зміст

Товари (субрахунок 282)

ТЗВ (субрахунок 289)

Торг, націнка (субрахунок 285)

Продажна вартість (субрахунок 282 + субрахунок 289 гр. 2 + гр. 3)

1

2

3

4

5

Залишок на початок місяця (умовно)

7 500,00

600,00

2 500,00

8 100,00

Надійшло за місяць

27 203,45

1 992,94*

9 763,45

29 196,39

Вибуло за місяць (реалізовано)

13 459,82***

1 005,68**

4 756,41****

14 465,50

Залишок на кінець місяця

(ряд. 1 + ряд. 2 - ряд. 3)

21 243,63

1 587,26

7 507,04

22 830,89

* Див. табл. 8.

** (600, 00 + 1 992,94) : (8 100,00 + 29 196,39) х 14 465,50 = 1 005,68 (грн.).

*** 14 465,50 - 1 005,68 = 13 459,82 (грн.).

**** (2 500,00 + 9 763,45) : (8 100,00 + 29 196,39) х 14 465,50 = 4 756,41 (грн.).

Облік операцій із реалізації товарів у роздрібній торгівлі покажемо в табл. 14.

Таблиця 14.

(грн.)

№ п/п

Зміст операції

Підтвердний документ

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Реалізовано товари покупцям

Z-звіт РРО

303

702

14 465,50

12 054,58

-

2

Відображено податкові зобов'язання з ПДВ

Підсумкові податкові накладні

702

941

2 410,92

3

Здано виручку в касу супермаркету

Прибутковий касовий ордер

301

303

14 465,50

4

Списано торговельну націнку на реалізовані товари

Бухгалтерська довідка

282

285

-4 756,41

5

Списано на витрати собівартість реалізованих товарів

902

282

9 709,09*

П. 5.9

6

Суму ТЗВ списано на собівартість реалізованих товарів

902

289

1 005,68

П. 5.9

7

Списано на фінансові результати:

- доходи від реалізації

702

791

12 054,58

- собівартість реалізованих товарів і ТЗВ

791

902

10 714,77

* 14 465,50 - 4 756,41 = 9 709,09 (грн.).

 

4. Облік повернення товарів у роздрібній торгівлі

Облік операції з повернення товару покупцем у роздрібній торгівлі покажемо на прикладі 4 в табл. 15.

 

Приклад 4

Покупцем повернена магазину побутової техніки пральна машина внаслідок виходу з ладу (не підлягала ремонту). Продажна вартість машини — 6 000 грн., у т. ч. ПДВ — 1 000 грн. Первісна вартість (включаючи ТЗВ) — 3 500 грн.

Таблиця 15.

(грн.)

 

 

 

 

№ п/п

Зміст операції

Підтвердний документ

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Відображено повернення пральної машини

Заява покупця, акт повернення

704

361

6 000

-5 000*

2

Повернено гроші покупцеві

Z-звіт РРО

361

303

6 000

3

Відкориговано податкові зобов'язання з ПДВ

Розрахунок коригування до податкової накладної

704

641

-1 000**

4

Відкориговано собівартість реалізованих товарів на суму собівартості пральної машини

Бухгалтерська довідка

902

282

-3 500

П. 5.9

5

Списано на фінансовий результат продажну вартість пральної машини (без ПДВ)

791

704

5 000

б

Відкориговано фінансовий результат на собівартість поверненої пральної машини

791

902

-3 500

7

Пральну машину повернено на склад магазину

Накладна на внутрішнє переміщення

281

282

3 500

8

Відображено повернення пральної машини постачальнику:

- на суму собівартості

Поворотна накладна, довіреність постачальника

281

631

-3 500

-3 500*, п. 5.9

- на суму податкового кредиту з ПДВ

Розрахунок коригування до податкової накладної постачальника

641

631

-700***

9

Надійшли від постачальника гроші за повернену пральну машину

Виписка банку

311

631

4 200

* Підстава — п. 5.10 Закону про прибуток.

** Підстава — пп. 4.5.3 "а" Закону про ПДВ.

*** Підстава — пп. 4.5.1 "б" Закону про ПДВ.

 

 

© Группа компаний VS
Создание сайта: КЛЯКСА incorporated;)