| Продажа через торговые автоматы Баланс 2010-03-04ПРОДАЖ ЧЕРЕЗ ТОРГОВЕЛЬНІ АВТОМАТИ "Баланс" № 18, 4 березня 2010 р. Ольга Тучак головний бухгалтер ПП "Надія", м. Вінниця
Торгівля через торговельні автомати набуває все більшої популярності, у першу чергу завдяки можливості здійснювати такий вид діяльності цілодобово, без участі людини. Розглянемо порядок організації та ведення цієї форми торгівлі.
Загальні правила та визначення Торговельний автомат (ТА, або автомат із продажу товарів, послуг) - це РРО, який в автоматичному режимі здійснює видачу (надання) за готівкові кошти або із застосуванням платіжних карток, жетонів та ін. товарів (послуг) і забезпечує відповідний облік їх кількості й вартості (ст. 2 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР, далі - Закон про РРО, див. "БАЛАНС", 2009, № 48-49). ТА належать до пунктів некапітальної забудови та є однією із форм позамагазинного продажу товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі (п. З Правил, затверджених Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі від 08.07.96 р. № 369, далі - Правила № 369). Як правило, через ТА реалізують товари повсякденного попиту та імпульсної купівлі, необхідні в різних ситуаціях (напої, цукерки, газети, косметика, книги, музичні альбоми, футболки тощо). Зверніть увагу: через торговельні автомати забороняється продавати (п. 8 Правил № 369): • вогненебезпечні товари побутової хімії, піротехнічні іграшки, паливно-мастильні матеріали; • вироби, реалізацію яких заборонено законодавчими актами; • товари, що не мають супровідних документів та документів, що підтверджують якість і безпеку товарів, наявність яких зумовлена нормативними актами; • алкогольні напої та тютюнові вироби (додатково обмеження встановлене у ст. 153 Закону від 19.12.95 р. № 481/95-ВР). Крім того, забороняється продаж харчових продуктів та напоїв із застосуванням одноразового посуду без ємностей для його збирання та подальшої утилізації (п. 27 Правил № 369). На видному місці біля ТА або на самому ТА розміщується копія свідоцтва про держреєстрацію, адреса та телефон суб'єкта, якому належить цей ТА (п. 20 Правил № 369). Також на ТА необхідно розмістити інформацію про ціни на товар, що продається.
Спеціальні правила Крім виконання Правил № 369 необхідно також дотримуватися спеціальних правил, установлених для реалізації тих товарних груп, які реалізуються через ТА. Наприклад: • для продовольчих товарів - це Правила, затверджені наказом Мінекономіки та з питань європейської інтеграції від 01.07.03 р. № 185 (див. "БАЛАНС", 2009, № 60); • для непродовольчих товарів - це Правила, затверджені наказом Мінекономіки від 19.04.07 р. № 104 (див. "БАЛАНС", 2009, № 60). Також слід керуватися Законом від 12.05.91 р. № 1023-ХІІ (див. "БАЛАНС", 2009, № 64-65) та іншими нормативним актами з питань організації торгівлі.
Дозвільна документація Перелік дозволів та документів, необхідних для початку роботи торговельного автомату, - такий самий, як і для інших об'єктів виїзної торгівлі (див. "БАЛАНС", 2009, № 52, с. 16-17), за винятком вимоги зберігати на торговельному місці договір із ринком.
Патентування ТА належать до пунктів продажу товарів за готівкові кошти (платіжні картки, жетони), а тому підлягають патентуванню (ст. 1, 3 Закону від 23.03.96 р. № 98/96-ВР, далі - Закон № 98/96). Не одержують торговий патент: • суб'єкти господарювання (СГ), що сплачують єдиний чи фіксований податок (п. 6 Указу Президента від 28.06.99 р. № 746/99; ч. 2 п. 3 ст. 1 Закону № 98/96); • СГ при торгівлі виключно товарами вітчизняного виробництва, переліченими у п. 6 ст. 3 Закону № 98/96, наприклад безалкогольними напоями, продуктами дитячого харчування, морозивом. У інших випадках патент необхідно отримати на кожний ТА у ДПІ за його місцезнаходженням (п. 3 ст. 2 Закону № 98/96). Зверніть увагу: згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, затвердженим наказом Держкомітету зі стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 р. № 822, до безалкогольних напоїв не належать соки фруктові та овочеві, кисломолочні продукти (йогурти, десерти молочні свіжі, кефір та ін.), полуфабрикати рідкі (сиропи) та сухі (порошки) композиційні, призначені для приготування лимонадів та інших напоїв, лимонади спиртні. Тому діяльність з їх продажу також підлягає патентуванню. Ви можете придбати пільговий патент (строком дії 1 рік та вартістю 25 грн.), якщо продаватимете через ТА виключно "пільгові" товари вітчизняного виробництва, зазначені у п. 6 ст. 3 Закону № 98/96. При цьому в патенті наводиться перелік товарів, для реалізації яких його видано (наприклад, вітальні листівки, періодичні видання, що видаються юридичними особами - резидентами України і т. ін.). Якщо ви встановлюєте ТА в пункті продажу товарів, що вам належить, де провадиться кілька видів торговельної діяльності (роздрібна та оптова торгівля, громадське харчування), тоді придбавається один торговий патент за максимальною вартістю (п. 20 Положення про виготовлення, зберігання та реалізацію торгових патентів, затвердженого постановою КМУ від 13.07.98 р. № 1077). Патент слід розмістити на фронтальному боці ТА (п. 1 ст. 7 Закону № 98/96).
РРО Як уже було сказано, ТА є РРО, а тому підлягає реєстрації в податковому органі (як і книга обліку розрахункових операцій - КОРО, заведена на нього) та опломбуванню в центрі сервісного обслуговування. До ТА як до РРО висувають усі загальні вимоги, передбачені Порядком реєстрації, опломбування і застосування РРО і Порядком реєстрації та ведення книг обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок, затвердженими наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614 (див. "БАЛАНС", 2009, № 48-49). Проте слід пам'ятати, що суб'єкти господарювання зобов'язані застосовувати тільки РРО, включені до Державного реєстру РРО (п. 3 ст. З Закону про РРО). Якщо ТА не відповідає вищезазначеним нормам, його треба фіскалізувати РРО шляхом додавання до його конструкції фіскального блока, унесеного до Державного реєстру і дозволеного таким реєстром до використання у ТА (наприклад, модифікація РВ3101). Не застосовувати РРО при продажу товарів (послуг) через ТА мають право тільки фізичні особи -підприємці, які є платниками фіксованого або єдиного податку (п. 5, 6 ст. 9 Закону про РРО). Крім того, ТА з продажу дозованих і штучних товарів повинні відповідати вимогам, які висуваються до реалізації фіскальних функцій (згідно з Вимогами щодо реалізації фіскальних функцій автоматами з продажу дозованих і штучних товарів, затверджених протокольним рішенням Державної комісії з питань упровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом від 27.06.02 р. № 13, далі - Вимоги № 13). Зазначимо, що згідно з п. 9 ст. З Закону про РРО при використанні ТА можна не роздруковувати щоденно фіскальні звіти (2-звіти). Але про конкретну періодичність роздруковування 2-звітів у названому Законі нічого не сказано. Уважаємо, що роздруковувати 2-звіти треба у день виїмки готівки з ТА. Крім того, юридичні особи повинні пам'ятати, що ТА підпадають під визначення каси, наведене в Положенні, затвердженому постановою Правління НБУ від 15.12.04 р. № 637. Тому необхідно дотримуватися касової дисципліни, щоб не перевищити встановлений ліміт залишку грошових коштів у касі ТА. Слід також дотримуватися порядку оприбуткування готівкової виручки (див. "БАЛАНС", 2009, № 89, с. 23). ТА як засіб вимірювальної техніки. Згідно з Вимогами № 13 ТА із продажу дозованих товарів мають бути включені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки, допущених до застосування в Україні, і мати відповідний сертифікат затвердження типу засобів вимірювальної техніки (ЗВТ). ЗВТ, що перебувають в експлуатації, повинні бути у справному стані, мати повірочне тавро і проходити повірку через міжповірочні інтервали, порядок установлення яких визначається нормативно-правовими актами Держспоживстандартметрології (ст. 11 Закону від 11.02.98 р. № 113/98-ВР).
Документальне оформлення та облік Для обліку товарів, завантажених в автомати, доцільно вести аналітичний облік за ТА або відкрити субрахунок четвертого порядку (наприклад, 2811 "Товари, завантажені у ТА № 1"). Завантажена у ТА сировина списується з рахунків обліку в дебет рахунка 23 (це стосується ТА, які виробляють якусь продукцію, наприклад, кавові напої). Передача товарів (сировини) у ТА оформлюється накладною на внутрішнє переміщення за типовою формою № М-11, у якій підпис про отримання ставить працівник, що завантажує такі товари (сировину) у ТА. Інформація про кількість проданого товару, суму виручки та кількість використаної сировини (наприклад, у кавових автоматах) одержується із блока фіскальної пам'яті ТА. Датою отримання доходу в бухобліку є дата виймання грошей із ТА. У податковому обліку датою виникнення валового доходу та податкових зобов'язань із ПДВ є дата виймання з ТА грошової виручки (пп. 11.3.2 Закону про прибуток, пп. 7.3.2 Закону про ПДВ). У разі коли поставка товарів (робіт, послуг) через ТА здійснюється з використанням жетонів, карток або інших замінників гривні, датою збільшення податкових зобов'язань із ПДВ та валового доходу вважається дата поставки таких жетонів, карток або інших замінників гривні (пп. 7.3.2 Закону про ПДВ, пп. 11.3.2 Закону про прибуток).
Приклад Підприємство здійснює через ТА торгівлю шкарпетками (ціна реалізації - 4,20 грн., у т. ч. ПДВ - 0,70 грн. за пару). 26.02.10 р. у ТА завантажено 100 пар товару. 01.03.10 р. із ТА інкасовано виручку в сумі 210 грн. Кількість проданих шкарпеток за даними фіскального блока - 50 пар. Підприємство веде облік товарів за методом ФІФО. Бухгалтерський та податковий облік покажемо у таблиці. (грн.)
|