Главная Услуги Бланки Консультации Справочники

Общее

Семейная бухгалтерская фирма

ЧП "Запад-сервис плюс"

Директор

Константин Матусевич

063 247-01-18

067 825-34-53

vs100.buh@gmail.com

Звоните прямо сейчас

Я действительно решаю Ваши проблемы

 

Услуги

Бухгалтерские услуги

Запуск бухгалтерского и налогового учета (для только созданных бизнесов и стартапов)

Кадровый учет и расчет заработной платы

Аудиторские услуги

Консалтинговые услуги

Юридические услуги

Регистрация предприятий

 

Бланки отчетов

Бланки договоров

Консультации

Справочники

Умные приказы

Программное обеспечение

 

Правовая информация о сайте

Полезные ссылки

 

О группе компаний

Ассоциация

Бухгалтерская служба

Аудиторская служба

Адвокатское бюро

 

Контакты


Информация для души

Украина

Юмор

 

Вход для клиентов

Логин:
Пароль:

Техобслуживание автомобиля Нюансы учета ДК 2009-07-06

Версия для печати

ТЕХОБСЛУГОВУВАННЯ АВТОМОБІЛЯ: НЮАНСИ ОБЛІКУ

“Дебет-Кредит”

№ 27, від 6 липня 2009 р.

Василь Марченко

аудитор

 

Автомобіль вже давно вилучено з переліку предметів розкоші — сьогодні це лише засіб пересування, який робить наше повсякденне життя набагато зручнішим. Але наявність авто, крім багатьох переваг, має і недоліки, особливо, коли йдеться про облік витрат, пов'язаних з його експлуатацією. Цю статтю присвячено особливостям обліку витрат на технічне обслуговування авто.

Для правильного обліку господарських операцій насамперед розглянемо, що таке технічне обслуговування транспортних засобів. Порядок проведення техобслуговування і ремонту дорожніх транспортних засобів встановлено Положенням про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 30.03.98 р. № 102 (далі — Положення № 102).

Як вказано у п. 1.3 Положення № 102, технічне обслуговування (далі — ТО) — це комплекс операцій чи операція щодо підтримки роботоздатності або справності виробу під час використання за призначенням, зберігання та транспортування.

- Витрати на ТО включаються до ВВ у повному обсязі без застосування пп. 8.7.1 Закону про прибуток.

- ТО передбачає комплекс робіт з підтримки роботоздатності або справності виробу.

- Ремонт передбачає відновлення справності або роботоздатності виробів чи їх складових частин.

 

Види ТО

Відповідно до п. 3.1 Положення № 102, розрізняють такі види ТО:

1) підготовка до продажу здійснюється торговельною організацією з метою введення авто в експлуатацію. Виконується на спеціалізованих пунктах чи підприємствах, які реалізують продукцію та здійснюють фірмове обслуговування. За відсутності сервісного обслуговування підготовку авто до експлуатації здійснює покупець;

2) технічне обслуговування в період обкатки — перелік та обсяг робіт з ТО в період обкатки авто встановлюється виробником і наводиться у сервісній документації;

3) щоденне обслуговування передбачає:

а) перевірку технічного стану,

б) виконання робіт щодо підтримування належного зовнішнього вигляду,

в) заправлення експлуатаційними рідинами,

г) усунення виявлених несправностей,

д) санітарну обробку авто;

4) перше технічне обслуговування (далі — ТО-1);

5) друге технічне обслуговування (далі — ТО-2);

6) сезонне ТО — здійснюється двічі на рік (весною та восени) і проводиться разом з черговим ТО-2;

7) ТО під час консервації авто;

8) ТО авто на лінії.

Перевірка технічного стану здійснюється щодня відповідним технічним персоналом після повернення авто на місце постійної стоянки, а також водієм перед виїздом на лінію та під час зміни водіїв на лінії. Якщо авто експлуатується без повернення наприкінці робочого дня на місце постійної стоянки, перевірка його технічного стану проводиться водієм щодня перед початком роботи.

Технічне обслуговування рекомендується здійснювати з періодичністю згідно з п. 3.9 Положення № 102 (див. таблицю 1 нижче).

Однак у технічній документації авто виробник вказує рекомендований пробіг, після якого потрібно робити ТО залежно від його марки. Тож водії віддають перевагу саме цим нормам, адже вони враховують особливості кожної окремої марки. Щодо пріоритету технічної інформації, вказаної заводом-виробником, над нормами, встановленими Положенням № 102, йдеться також у самому Положенні № 102.

Таблиця 1.

Періодичність видів ТО

 

 

Тип дорожньо-транспортних засобів

Періодичність видів технічного обслуговування, км

Щоденне обслуговування

ТО-1

ТО-2

Автомобілі легкові, автобуси

Один раз на робочу добу незалежно від кількості робочих змін

5 000

20 000

Автомобілі вантажні, автобуси на базі вантажних автомобілів або з використанням їх базових агрегатів, автомобілі повно-привідні, причепи та напівпричепи

4 000

16 000

Повний перелік робіт, які включають у себе ТО-1, ТО-2 та сезонне обслуговування, наведено в додатках А, Б та В до Положення № 102 відповідно. У таблиці 2 наведемо основні види робіт, що виконуються під час проведення ТО.

Таблиця 2.

Примірний перелік операцій, що виконуються під час ТО

№ з/п

Вид робіт

1

2

ТО-1 (додаток А до Положення № 102)

1.

Контрольно-діагностичні, кріпильні, регулювальні роботи

2.

Мастильні та очищувальні роботи:

2.1.

— змазка вузлів тертя і перевірка рівня оливи у картерах агрегатів і бачках гідроприводів; перевірка рівня рідини в гідроприводі гальм, виключення зчеплення, рідини в бачках омивача скла;

2.2.

— промивка повітряних фільтрів гідровакуумного підсилювача гальм, піддона і фільтрувального елемента повітряних фільтрів двигуна і вентиляції його картера, фільтра грубої очистки пального;

2.3.

— спускання конденсату з повітряних балонів пневматичного приводу гальм;

2.4.

— в автомобілях з дизелями злив відстою з паливного бака і корпусів фільтрів тонкої та грубої очистки; перевірка рівня оливи в паливному насосі високого тиску та регуляторі частоти обертання колінчастого вала двигуна;

2.5.

— в умовах великої запорошеності заміна оливи у піддоні картера двигуна, злив відстою з корпусів фільтрів очистки оливи, очистка від відкладень внутрішньої поверхні кришки корпуса фільтра відцентрової очистки оливи

2.6.

— після обслуговування перевірка роботи агрегатів, вузлів і приладів автомобіля під час руху або на посту діагностування

ТО-2 (додаток Б)

1.

Контрольно-діагностичні, кріпильні, регулювальні роботи

2.

Мастильні та очищувальні роботи:

2.1.

— очистка і промивка клапана вентиляції картера двигуна, заміна фільтрувального елемента фільтра тонкої очистки оливи (або очистка відцентрового фільтра);

2.2.

— прочистка сапунів і доливання (заміна) оливи у картерах агрегатів і бачках гідроприводу автомобіля;

2.3.

— після обслуговування перевірка роботи агрегатів, вузлів і приладів автомобіля на ходу чи на діагностичному стенді

Сезонне ТО (додаток В до Положення № 102)

1.

Промивка системи охолодження двигуна, паливного бака і продувка трубопроводів (восени), радіаторів опалювача кабіни (кузова) і пускового підігрівача

2.

Перевірка стану і дії кранів системи охолодження і зливних пристроїв у системах живлення і гальм

3.

Зняття акумуляторної батареї для підзаряджування і коригування густини електроліту

4.

Зняття карбюратора і паливного насоса, промивка та перевірка їх стану і роботи на стенді (восени)

5.

Зняття паливного насоса високого тиску, промивка та перевірка їх стану і роботи на стенді (восени)

6.

Зняття переривника-розподільника, очистка, перевірка його стану і, за необхідності, регулювання на стенді

7.

Зняття генератора і стартера, очистка, продувка внутрішньої порожнини, заміна зношених деталей і змазка підшипників

8.

Заміна оливи у спідометровому обладнанні, перевірка правильності пломбування спідометра і його приводу

9.

Перевірка справності датчика включення муфти вентилятора системи охолодження, датчиків аварійних сигналізаторів у системах охолодження і змащування двигуна

10.

Перевірка роботоздатності шторок радіатора, щільності дверей, вікон, установка (зняття) чохлів утеплення

11.

Здійснення сезонної заміни олив відповідно до хіммотологічної карти

Як встановлено Положенням № 102, ТО-2 рекомендується проводити разом із черговим ТО-1. Сезонне техобслуговування здійснюється двічі на рік (весною та восени) і проводиться разом з черговим ТО-2.

 

Що таке поточний ремонт і коли його проводять

3.12. Поточний ремонт виконується за потребою, згідно з результатами діагностування технічного стану ДТЗ, або за наявності несправностей і призначений для забезпечення або відновлення його роботоздатності.

3.13. До поточного ремонту ДТЗ належать роботи, пов'язані з одночасною заміною не більше двох базових агрегатів (крім кузова і рами).

Положення № 102.

 

 

Бухгалтерський облік витрат на проведення ТО

Витрати на проведення ТО під час придбання авто (якщо такі роботи оплачуються окремо продавцю) включаються до його первісної вартості на підставі п. 8 П(С)БО 7 «Основні засоби» як інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою. Придбання послуг під час виконання ТО відображається проведенням Д-т 152 К-т 63. У момент введення авто в експлуатацію вартість ТО включається до його первісної вартості за допомогою запису Д-т 105 К-т 152.

У процесі подальшої експлуатації авто витрати на проведення чергового ТО відображаються у складі витрат звітного періоду, оскільки спрямовані на підтримку об'єкта в робочому стані і не приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкта (п. 15 П(С)БО 7).

Залежно від функціонального призначення витрати на ТО відображаються за дебетом рахунків 92, 93, 94, 23 чи 91.

У бухобліку витрати на ТО орендованого авто включаються до витрат звітного періоду.

 

Податок на прибуток

ТО при придбанні авто. Якщо ТО було здійснено під час придбання авто, то такі витрати включаються до балансової вартості ОФ групи 2 у повному обсязі (оскільки авто належить до 2-ї групи ОФ, що амортизується за ставкою 10 %) і підлягають подальшій амортизації на підставі ст. 8 Закону про прибуток.

ТО у процесі експлуатації авто. Такі операції у податковому обліку відображаються за загальними правилами. Так, якщо використання авто пов'язане з госпдіяльністю платника податку і в наявності є первинні документи, витрати на ТО включаються до складу ВВ на підставі пп. 5.2.1 Закону про прибуток.

Підпунктом 8.7.1 Закону про прибуток встановлено певні обмеження щодо витрат на поточний і капітальний ремонт, реконструкцію, модернізацію, технічне переозброєння та інші види поліпшення ОФ. Згідно з ним до ВВ належать будь-які витрати, пов'язані з поліпшенням ОФ, що підлягають амортизації, у тому числі витрати на поліпшення орендованих ОФ, у сумі, що не перевищує 10 % сукупної балансової вартості всіх груп ОФ станом на початок звітного періоду. Однак технічне обслуговування є окремим видом робіт з підтримки ОФ у робочому стані і відрізняється від ремонтів, модернізації та інших видів поліпшень. Тож застосовувати пп. 8.7.1 Закону про прибуток під час проведення ТО авто не потрібно. Нагадаємо, що основною істотною відмінністю ТО від ремонту (як поточного, так і капітального) є те, що ТО передбачає комплекс робіт з підтримки роботоздатності або справності виробу під час використання за призначенням, зберігання та транспортування. Тоді як ремонт передбачає відновлення справності чи роботоздатності виробів та відновлення ресурсів виробів чи їх складових частин (шляхом заміни окремих частин виробу).

Якщо проводиться ТО легкового авто, то не слід забувати про ще одне обмеження, встановлене пп. 5.4.10 Закону про прибуток.

Згідно з цим підпунктом не включаються до складу ВВ 50 % витрат на придбання пально-мастильних матеріалів для легкових авто та оперативну оренду легкових авто. При цьому платник податку звільняється від обов'язку доведення зв'язку таких витрат з його госпдіяльністю. ТО включає в себе комплекс мастильних і очищувальних робіт. Отже, платник податку повинен виділити вартість пально-мастильних матеріалів і відобразити ВВ виходячи лише з 50 % їх вартості, що входять до чергового ТО.

 

Податок на додану вартість

На відміну від багатьох обмежень, встановлених Законом про прибуток, під час відображення податкового кредиту з ПДВ слід виконувати лише одну з умов, встановлених пп. 7.4.1 Закону про ПДВ, — авто повинне використовуватися у госпдіяльності підприємства в межах оподатковуваних операцій. При цьому не має значення, що витрати на придбання пально-мастильних матеріалів включаються до ВВ лише в межах 50 %, податковий кредит відображається у повному обсязі.

 

Проведення ТО на орендованому авто

Підприємство може використовувати у своїй діяльності не лише власні, але й орендовані авто. Згідно зі ст. 801 ЦКУ наймач зобов'язаний підтримувати транспортний засіб у належному технічному стані. Покладення на орендатора обов'язку здійснювати ТО за законом звільняє сторони від необхідності прописувати цей обов'язок у договорі оренди. Тож витрати на проведення ТО авто, що використовується у госпдіяльності орендаря, можуть бути включені ним до ВВ на підставі пп. 5.2.1 Закону про прибуток (з урахуванням обмежень, встановлених пп. 5.4.10 Закону про прибуток, які повною мірою стосуються й орендованого автотранспорту). Це саме стосується і податкового кредиту.

 

Приклад. Підприємство здійснило чергове ТО легкового авто, що використовується з адміністративною метою. Вартість послуг — 1 200 грн. (у т.ч. ПДВ — 200 грн.). При цьому до рахунка було включено вартість пально-мастильних матеріалів, які було використано під час ТО на загальну суму 300 грн. (у т. ч. ПДВ — 50 грн.). Відображення відповідних господарських операцій у бухгалтерському та податковому обліку подано у таблиці 3.

Таблиця 3.

Відображення ТО в бухгалтерському та податковому обліку

 

№ з/п

Зміст операції

Сума, грн

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Д-т

К-т

ВД

ВВ

1.

Відображено у складі витрат вартість послуг з ТО

750

92

631

750

2.

Відображено ПК

150

641

631

3.

Оприбутковано пально-мастильні матеріали

250

203

631

125*

4.

Відображено ПК у складі вартості пально-мастильних матеріалів

50

641

631

5.

Списано на витрати вартість пально-мастильних матеріалів

250

92

203

6.

Оплачено СТО вартість ТО

1 200

631

311

* Оскільки пально-мастильні матеріали використовуються для ТО легкового авто, ВВ відображаються у розмірі 50 %.

 

 

© Группа компаний VS
Создание сайта: КЛЯКСА incorporated;)